Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?
En ting jeg håper partiorganisasjoner tar med på alvor etter dette er alkoholkultur. Det var snakk om det etter saken i Venstre for en del år siden, men har det egentlig skjedd noe der?
Det er så lett å snakke om at så lenge alle er over 18 er det greit å feste så mye man vil på arrangementer i partiregi, men er det ikke problematisk? Det er snakk om temmelig asymmertriske forhold innad i et parti mellom 18-åriger og dobbelt så gamle partifeller med makt. Bevisstheten rundt egen maktrolle er viktig i en sånn setting og det å tro at man kan leke "kompis" på nachspiel er ganske naivt. Alt som er lov er ikke lurt og jeg synes ikke det vitner om særlig dømmekraft når godt voksne statsråder lar fester gå over styr sammen med tenåringer. Slike settinger gjør det også vanskelig for dem som blir antastet å melde fra.
Jeg mener ikke at fyll er formildende omstendighet, snarere tvert i mot. Det som er trist er at det ofte gjør det vanskeligere å melde fra og det gjør situasjoner mer uoversiktlige. Jeg tror arrangementer i partiorganisasjoner fremstår mere trygge om det er bevisst forhold til rus også, og kombo rus og rolle.
|