Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?
Jeg tenker at det er greit å si at alle må endre vaner. Men for at folk skal endre vaner, må valgmulighetene være av en slik art at det går an å velge det.
Det kan ikke være slik at alle på Spikkestad, i Ski, Enebakk, Fetsund, Røyen og andre pendlersteder ikke lenger skal bruke byen fordi den er helt utilgjengelig.
Gode innfartsparkeringer er en fin greie. Men da må det være mulig også for folk uten månedskort å parkere der - uten å betale skjorta (skjorta= omtrent samme pris som de betaler i Oslo).
Og jeg er enig i at vi må få ned trafikkbelastningen i Oslo. Jeg synes imidlertid det burde satses mye mer på at trafikk som ikke skal til Oslo, men bare gjennom, må elimineres. For å ha en levende by, må det være folk der - både folk som bor og folk som reiser til. SÅ det bør legges vekt på at byen er tilgjengelig for de som ønsker å bruke den uten å bo der også. Og nei, jeg mener ikke at alle skal kjøre - men jeg mener at man må legge til rette for et GODT kollektivtilbud. Og hvis du må reise tre timer kollektivt frem og tilbake for å se en forestilling i OPeraen, men kan kjøre til og fra på en time, er det forståelig at folk velger det siste.
Jeg mener forøvrig at gode innfartsparkeringer er et must og de må være tilgjengelige for alle uten at noen skal stå med metermål og bestemme at kun de som bor mer enn så og så mange km unna får bruke parkeringen. Selv om folk bor nær knutepunkter, kan de jo hende de skal innom barnehage/skole og levere og hente barn på vei til og fra jobb. Folks liv er trave og hektisk og alles hverdagslogistikk må gå opp.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|