Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forventes det at alle bør kunne smøre langrennsski?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør alle nordmenn kunne smøre langrenn-ski?
Selvsagt! Enhver med respekt for sine norske røtter bør ha full kontroll på skismørningen. 4 4,35%
Tja! Basic skismørning bør man vel kunne 33 35,87%
Nei, men jeg ser at samfunnet forventer det 19 20,65%
Haha! Nei! Drit i forvetninger! Jeg lærer bare det jeg selv vil! 36 39,13%
Deltakere: 92. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-18, 13:31   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forventes det at alle bør kunne smøre langrenn-ski?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Utlånssentral og ski til låns på skolen er ikke noe alle kan benytte seg av. Til det er det for begrenset når kombo ski, skisko, rette bindinger og staver skal lånes ut plutselig til mange fra samme skole/klasse. Det er og blir en ordning for dem som har det trangest økonomisk.
Jeg synes det er knallsure penger det med skiutstyr til unger som bruker det et par ganger og så vokser de ut av det. Joda vi selger unna etterpå, men lell. Jeg aksepterer likevel at det er sånn det er.

Jeg har brukt mye tid sammen med folk som er ganske nyankommet til Norge og har flere skolebarn. Det er en stor jobb å forklare alt det som HV kaller idiotkunnskap. Vi opplever at det er kjempeviktig at alt presiseres. Hvordan vet man at skolen ikke har forkle liggende og at det skal brukes på mat og helse? Der man har vært før får man utdelt frakk eller har ikke mat og helse i det hele tatt. Ski, skøyter, sovepose, vedski, badetøy, innesko til gym, utesko til gym, klær som er varme nok til å ha utegym også når det er kaldt, skallklær, servise til utebruk, turbestikk, regntett, ull, og forresten.. "de som har telt tar det med".
Det er massivt rett og slett og en verden som ikke er så lett å sette seg inn i. "Hva er meningen med at de drar og sover i det der teltet om natta?".. Joda det er bare å forklare etter beste evne. "Det er ikke sånn at alle skjønner poenget med lange skiturer, ,mat varmet på bål og overnatting i fuktig telt og bading i iskaldt vann.

De fleste steder i Norge er det bare en teoretisk problemstilling at alle baserer seg på utlånssentral eller skolens utstyr. Når man kommer dit regner jeg med at ordningen med skidag vil bli revurdert.
Og det sier seg da selv at nyankomne fra andre kanter av verden må forklares ting som er opplagt for oss som er oppvokst i Norge. Det er også idiotkunnskap og unødvendig å påpeke. Jeg tror i alle fall ikke HV er idiot. Jeg tror kanskje hun skjønner såpass, og at det ikke var disse hun mente, da hun forklarte detaljeringsnivået på skolens infoskriv.

Jeg har også skjønt at det ikke er opplagt for alle hva som menes når det står "Jenteforeldre tar med noe å bite i", til foreldremøte.

Sist redigert av My : 06-03-18 kl 13:36.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:18.