Sv: Gruffetråden
Jeg er ikke av dem som lar været påvirke humøret mitt i nevneverdig grad, men skjønner godt at andre har det slik, og 5-10 grader om sommeren er kjipt. Heldigvis har ikke sommeren begynt skikkelig enda, den kommer gjerne først etter st.Hans. Og august er gjerne den fineste sommermåneden, særlig i nord, så det er fortsatt håp.
Men jeg blir alltid litt fascinert av de som tar seg nær av andres meninger om været. Som om det har noen betydning hva folk ønsker. Været blir vel som det blir uansett. Folk som rett og slett blir provosert av at andre ønsker seg mer snø, eller at det liksom ikke skal være lov til å klage over varmen, fordi det er opplest og vedtatt at jo varmere jo bedre. Mener man noe annet blir folk rett og slett gretne, som om folks ønske om lavere temperaturer, bra skiføre, eller bønders ønske om regn, faktisk skal ha noen påvirkning på noe som helst. Folk må gjerne ønske at himmelen skal åpne seg over Trondheim under Maiden-konserten i kveld, det vil ikke plage meg det aller minste, så lenge det faktisk ikke skjer. Forresten fullt forståelig om noen ønsker det som bor like ved, og hater Iron Maiden.
Enda bedre de som mener noe om hvordan vær andre bør ha. Som jeg opplevde ofte da vi bodde i Nord-Norge, det var stas med fint og varmt vær, men ordentlig stas ble det først hvis det var kaldere i sør. Da kunne man virkelig nyte det enda mer. Det var helt akseptabelt med kaldt og regn, eller snøføyke, hvis det var like ille i Oslo. Da ble det litt sånn "det er her vi vant med, dette takler vi fint, herlighet som de klager sørpå, har de aldri sett dårlig vær før?" Og da var det plutselig ikke noe problem uansett hvor dårlig vær det var.
Ja ja, nordmenns forhold til vær er et interessant studium. Fordelen med ustabilt vær og klima er at man alltid har noe å snakke om.
Sist redigert av My : 04-06-18 kl 13:26.
|