Sv: Hva er viktigst for deg i forbindelse med kommunevalget?
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Når det gjelder barnehageplasser så er det vel ikke det økonomiske det står på men f.eks her i Oslo så er det spørsmål om hvor skal man bygge og hvem skal bygge bhagene. Det er mangel på fysisk plass og det er mangel på arbeidskraft som kan bygge disse barnehagene. I bydelen jeg bor i er det fortsatt flere hundre barn i kø og hva gjør de? Tar av de små parkene vi har for det finnes rett og slett ikke annen plass. Nå er det bom stopp i byggingen for det er umulig å oppdrive selskaper som kan ta på seg å bygge ... helt utrolig. For ikke å snakke om den mangelen på arbeidskraft til å fylle alle disse barnehagene.
Jeg er helt med på at det er vanskelig å bygge barnehager når det er mangel på tomter og ledige håndverkere, og i tillegg vanskelig å få folk til å ta de underbetalte jobbene i barnehage.
Men det betyr ikke at politikerne kan fraskrive seg et hvert ansvar for valgløfter de har hatt i omtrent 20 år! Hadde de villet innfri løftene sine fra de startet å komme med dem, så hadde de lyktes innen nå. Det har de ikke klart, og da kan de heller ikke bare skylde på tomter, arbeidsmangel osv. Regner med at politikere regner litt etter når de setter seg ned med løftene sine.
Husker selv hvor skuffet jeg ble da jeg leste om Kari Paule (SV) som gikk ut i avisa og forsvarte at de ikke klarte å få full barnehagedekning i Søndre Nordstrand bydel i Oslo da jeg trengte plass til min minstemann sommeren 2004. Da skyldte hun på at de ikke hadde lokaler ledig, samtidig som flere barnehagebygg sto helt ledige og forfallt, og flere barnehager hadde åpent kun 4 avdelinger når de var bygget som 5 avdelingsbarnehager. Og i tillegg hadde de lagt ned i underkant av 100 plasser et halvt år tidligere fordi de hadde ledige plasser. Da blir man rimelig irritert på politikerpisspreik! Sannheten var selvsagt at de skulle spare inn penger, men hvorfor kunne hun ikke si det da? 
|