Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

To hytte or not to hytte?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-19, 11:13   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

To hytte or not to hytte?

Vi har vært våre siste dager på hytta vi har leid på åremål rett utenfor Oslo, og jeg har begynt å fundere veldig på om vi skal skaffe oss noe eget, eller la være. Ikke greier jeg å bli enig med meg selv heller.

Hytta vi hadde var i veldig kort avstand fra Oslo, og spesielt da Hiawata var mindre brukte vi den mye. Når han ble eldre var det ofte helgeaktiviteter som kræsjet, og vi brukte den mindre og mindre. Den lå i tilknytning til et lite tettsted med mye aktivitet, og det var også mange fine turmuligheter rundt den. Begge deler var viktig for meg. Jeg gjør jeg ikke så godt langt fra folk og kultur. Det som trakk veldig ned var fasilitetene. Bare ett soverom (riktignok også et anneks), kaldt sommervann og gammeldags utedo. Et skikkelig bad, med skikkelig do er viktig for meg.

Egentlig hadde jeg slått fra meg tanken på hytte, og tenkt at vi ikke kom til å greie bruke den nok, men i påsken besøkte vi venner på en veldig hyggelig hytte. Den hadde ordentlig bad og kjøkken, stort allrom og fire bittesmå soverom. I tillegg lå den ikke veldig langt unna (måtte kjøre, riktignok) tettsteder med cafe og galleri. I tillegg hadde den flotte turmuligheter. Så nå tenker jeg på hytte igjen. Og prøver å finne ut om det var tiden som gjorde at vi etterhvert brukte hytta lite, etter fasilitetene. Også skal man ikke stikke under stol at jeg kjeder meg lett.

Vi kan selvsagt reise på ferie og leie hytter til mye mindre penger enn vi kan eie en for, men det hadde jo vært digg å ha noe eget. Med skikkelig kaffemaskin, et kjøkken med alt det jeg mener er viktig å ha på et kjøkken, et bad som funker og er fint, og nok plass til å invitere med venner. Kan det være nok til at jeg da vil bruke hytta nok?

Og hvor langt fra Oslo kan en hytte ligge? Den vi var på besøk på var 5 timer unna, det er for langt for meg. Så grensen går et sted før det. Jeg liker nok best noe langs kysten framfor fjellet, men er faktisk ikke helt sikker lenger. Men da må det være litt skikkelig fjell, ikke innlandsåser. Og da må man jo lenger fra Oslo igjen. Et torp i Sverige har også vært på blokka, men da er det oftest snakk om innland, og de vi har råd til har ikke veldig topp fasiliteter, veldig ofte er det ikke innlagt kloakk.

Til slutt: jeg greier ikke legge fra meg tanken på sommerhus i Danmark. Da er det jo betydelig lengre unna enn fem timer og kan på ingen måte være en helgehytte, og må bli en ren feriehytte. Men kanskje jeg liker det bedre? Kanskje jeg syns det er stress å bare reise bort for en helg?

Kan dere hjelpe meg og tenke? Dere må gjerne både realitetsorientere meg og friste meg, og komme med både gode, dårlige, fakta- og følelsesbaserte argumenter.

For nå sitter jeg i timesvis og ser på hus i Danmark.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:00.