Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant
Jeg er nok litt kjerringa mot strømmen her, for jeg mener at hvis ungdommen skal så mye penger og energi på en fest, så skal det være en reflekterende tanke rundt dette. "Alle andre gjør det" eller "jeg ønsker meg alle gavene" er greit nok som argument, men man må klare å formulere hvorfor dette er viktig for en. Uten at en grunn er så mye mer høyverdig enn en annen.
For snuppa er det veldig viktig å få bunad, og å få den samtidig som alle andre. Hun har sagt at hun ønsker å konfirmere seg humanetisk, men når hun skjønte at den bunaden kunne hun få uansett så var hun ikke like sikker på hvor viktig hun syntes at selve festen var. Hun har en travel hverdag, så å legge inn nok en ettermiddagsaktivitet lå ikke veldig langt opp på ønskelista. Heller ikke å bruke en ferie på kurs. Så hun har fremdeles noen uker på å tenke over dette.
Knerten er helt annerledes, og hater oppmerksomhet rundt seg selv. Han er veldig klar på at han ikke vil ha noen fest. Men det er jo uansett flere år igjen, så det kan jo endre seg.