Hvem gjør hva?
Jeg synes det er artig å observere Rundtom hvem som gjør hva. Jeg er jo feminist, og har ofte lyst til å kommentere, men det sømmer seg ikke alltid, så derfor lufter jeg bittelitt her.
Jeg synes ofte jeg ser at kvinner gjør mye som menn slipper.
Begge mine klassetrinn til barna har Facebook. Nesten bare kvinner legger ut innlegg, både med spørsmål om dagens lekse, og svar på spørsmål andre har. (Og en del innlegg er helt unødvendige også). Kvinner på jobben må hjem og bake til barnas bursdag. Selv er det alltid jeg som handler bursdagsgaver til barnas venner, og pakker de inn. Kvinner løper etter 2-åringen mens far tar med 9-åringen på 10 km skitur. Da barnehagen skulle ha 100 godteposer til juletrefest satt vi 4 damer og lagde de. På begge våre trinn er det flest kvinner som melder seg til klassekontakt/FAU. Datteren min følges opp på et sykehus, der sitter det flest mammaer med barna sine (inkludert meg). I vår familie er det alltid jeg som har kontakt med vaskehjelpen og som tar initiativ til å for eksempel rense oppvaskmaskin eller vaskemaskin. Hos oss er det mest mødre som har arrangert hvilke barn som skal leke sammen og når, selv om fedrene også kjenner hverandre. For ikke å snakke om hvem som sorterer utvokst tøy, henter frem tøy på vent og arver tøy videre til andre.
Dette er jo i stor del det som omtales som "det tredje skiftet". Det stemmer så klart ikke 100 %, mannen min sitter for eksempel også i FAU både i skole og før i barnehage. Men jeg kikker rundt meg, og det er innmari mange damer som bidrar MASSE.
https://forskning.no/likestilling-ba...lte-par/317816
Noen som har tanker rundt dette?