Sv: Dere med ryddige hus - deres beste tips
Mine tips er:
Ha faste plasser til ting. Selv har jeg feks en kommodeskuff til solbriller, en til hansker, en til luer osv. Oppi skuffen er det rotete (ikke brettekanter på luene, liksom) men da vet jeg hvertfall hvor jeg finner ting. Og kan legge det på plass dersom det er på avveier.
Ha jevnlige kasterunder. Idag ryddet jeg gjennom minstejenten sitt skap og la bort at som er blitt for lite i løpet av sommeren. Det tok meg ti minutter. Så la jeg alt ut på finn.no, noe som tok meg nye fem minutter. I morgen skal vi ha en runde med de firehundreogseksti plastdrikkeflaskene som står i kjøkkenskapet: alle familiemedlemmer får velge seg ut to favoritter hver, resten blir gitt bort. Vipps, så går vi fra firehundreogseksti drikkeflasker til ti flasker.
Rydde gjennom klesskap: legg bort alt du ikke har brukt på tre år. Da kommer du heller aldri til å bruke det noensinne. Jeg lover.
Klesvask: sorter og legg på plass alt idet du tar det ut av tørketrommelen. Hos oss har vi en kommodeskuff til sokker. Alle bruker hvite halvsokker i str 36, så dermed hiver jeg bare alle sokkene oppi denne skuffen uten å parre dem. Håndklær bretter jeg og legger på plass i hyllene med en gang.
På badet har jeg følgende sorteringssystem i en Kallax-hylle fra Ikea:
1. Vaskemidler
2. Vaskekluter
3. Badetøy til hele familien samt alt svømmerelatert
4. Lager av såper/tannkrem/q-tips/shampoo
5. Store Håndklær
6. Små Håndklær
7. Truser
8. Sokker (hvite ankelsokker)
9. Toalettvesker
10. Føhnere/glattetenger/barbermaskiner
11. Sminke
12. Neglelakker
13. Doruller
14. Strømpebukser
15. Treningstøy til minstemann
16. Ullsokker/fotballsokker/alt som ikke er hvite ankelsokker
Post: all reklame går rett i papirbosset etter at de (eventuelt) er lest
Alle fat/glass ryddes rett i oppvaskmaskinen etter bruk
Fast plass til feks bilnøkler og annet "lommerusk" i en skål i gangen
....og sikkert mange andre mer eller mindre gode tips - men dette funker for oss! :-)
|