Sv: Bussjåførstreiktråden - yay or nay
Altså. Hvis arbeidstidene er så fullstendig på trynet så burde man jo først og fremst arbeidet hardt for å bedre dem, ikke nødvendigvis for å øke lønna - for snittlønna var jo ikke skremmende lav? Men det er jo virkelig håpløs med doble skift og kort tid mellom.
Jeg kan heller ikke nok om konflikten til å mene noe. Jeg synes generelt sett at streik nå når «halve Norge» er i en økonomisk knipe er umusikalsk. Feks kunne jeg forstått om sykepleierne føler for å streike basert på det drittoppgjøret de fikk, men jeg håper jo likevel at de ikke gjør det. Fordi umusikalsk.
Jeg støtter streik som virkemiddel og sånn sett også retten til å være uenig i lønnsoppgjør uavhengig av min mening om lønnen de som streiker har - streik er et lovlig virkemiddel i lønnsforhandlinger. Men akkurat i år synes jeg vare det klinger dårlig. Litt som om oljearbeidere skulle streiket mens folk rundt dem fikk fyken i øst og vest.
Og så er det jo hvem streiken rammer da. Denne svir mest for folk som ikke har alternativer.