Sv: Vi som fascineres av FINN (versjon IV)
Begge mine er helt friske, helsesjekket og registrert i NKK. Det samme gjelder alle linjene bakover - vi har kjøpt av en oppdretter som driver veldig seriøst. Vår første kostet 13500 for siden, den andre kostet 16500 for fire år siden. Da fulgte det en stor utstyrspakke med begge. (Teppe, bur, børste, kam, matskål, en sekk valpefor, halsbånd og lenke.)
Jeg skulle ønske at alle som skaffet seg hund, leste seg litt opp om sykdommer og ansvarlig avl før de kjøpte, men det er det dessverre mange som ikke gjør.
Det er dessverre mange som lager søte eller morsomme blandinger og selger dem dyrt, uten at linjene bakover er kartlagt en gang. Men når det er et marked, er det kanskje forståelig at noen benytter seg av det. Hvor etisk det er, kan man diskutere.
Når det er sagt, så er jeg selvsagt klar over at det foregår mye raseavl som heller ikke tar nødvendige hensyn, og jeg synes ikke det er noe bedre enn valpefabrikkering av designhunder. Det er mange raser jeg ikke ville ha kjøpt, mange raser jeg synes man burde ta tak i og begynne å avle for helse igjen, eller rett og slett forby.
Og blandingsvalper som har kommet til ved hendelige uhell, har selvsagt livets rett. Men å produsere blandingskull for profitt uten kunnskap om avl, arvelighet og sykdommer, synes jeg ikke noe om Selv om man kan tjene mye penger på det.
Det er ikke mange ukene siden en ung dame med en pomeranian som jeg møtte på tur (eller liknende) foreslo at vi skulle lage valper - jeg fortalte at begge mine hadde løpetid, og hun sa "Åh! har du lyst til å parre med min? Tenk så søte valper!" Jeg bare smilte og sa at jeg ikke hadde peil på oppdrett, men klart det ville blitt supersøte valper av et slikt stevnemøte.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|