Lær meg om bobler!
Bobler er jo stas. Synes alle. Jeg drikker det på nyttårsaften og 17.mai, for da skal man jo liksom det. Men det smaker jo ikke noe godt. Joda. Neida. Kanskje av og til.
Hvis jeg må kjøpe selv så er jeg svært lite bevisst, og kjøper det som den første og beste personen jeg får slått kloa i på polet sier at jeg skal kjøpe, siden jeg rett og slett ikke har peiling. Andre ganger får jeg i gave, og åpner den i en spesiell anledning. Legger aldri merke til hva den heter. Har fått servert både Cava, Prosecco, Cremant, Champagne ... (vet at navnet avhenger av området/landet det er produsert i, og det er ikke nødvendigvis der forskjellen ligger), i ulike prisklasser, og som regel synes jeg ikke det er noe særlig. Andre ganger synes jeg det er helt ok, og en svært sjelden gang tenker jeg "Jøss Det her var jo faktisk godt, kan jeg få litt mer? ", men får da selvsagt aldri summet meg til å notere meg hva det het.
Så nå, med 17.mai under oppseiling, må jeg prøve å finne ut hva jeg egentlig liker, for nå er jeg for stor til å drikke ting jeg ikke liker bare for å være kul. Jeg har likevel veldig lyst til å lære meg å like bobler, for stasens skyld (og fordi det ofte serveres eller gis i gave), men trenger litt hjelp til hvor jeg skal begynne.
Så hva er det jeg må se etter, og hvor mye må jeg punge ut med tro? Hva bruker folk å like, som egentlig ikke liker boblevin noe særlig?
Jeg liker at det er friskt, men ikke, under noen omstendighet, søtt på noen måte. Jeg takler ikke søt alkohol. Ut over det trenger jeg å høre hva dere andre bobleentusiaster liker, og hva dere ser etter, litt om hva som er hva og som særpreger ulike typer. Eller bare hva du synes er skikkelig, skikkelig godt.
Anyone?