Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år
Opprinnelig lagt inn av meisje, her.
Millact, kan du si noe generelt om hvordan redaktøren argumenterte ? Jeg fant en blogg som VK sin støttegruppe/familie driver, og den er veldig lite nøytral, ikke overraskende. Den minnet meg veldig mye om french/moland sin blogg, kan du kjenne hverandre og få råd derfra tro ?
Klarer ikke å finne det nå; det er tatt bort tror jeg, men skal se om jeg kan finne det.
Fra NRK:
Vil ikke beklage
"Redaktør i Fædrelandsvennen Eivind Ljøstad mener det var riktig å publisere brevet fra Kristiansen.
Han påpeker overfor NRK at dette er første uttalelse fra Viggo Kristansen etter at han kom hjem til Kristiansand.
– Hadde Kristiansen gått inn i saken og skyldspørsmålet og liknende hadde det vært veldig annerledes for oss, og ikke mulig å publisere på den måten.
Fra Fædrelandsvennen:
"Samtidig mener vi det er riktig at Kristiansen får ytre seg og beskrive hvordan han har opplevd det å komme ut av fengsel etter nærmere 21 år.
Vi er bevisst på at pressefrihet og ytringsfrihet ikke er det samme som at redaktørstyrte medier skal slippe til alt vi får i hende, der har vi et stort ansvar. Men vi har også ansvar for å slippe til alle sider, selv i vanskelige og vonde saker, der meningene og følelsene er sterke."
Avisen kommer ikke til å beklage at de publiserte brevet fra Viggo Kristiansen. Men sjefredaktøren sier at de lytter til kritikken som har kommet i kjølvannet av publiseringen.
– Med Baneheia-saken så er vi veldig vant til å få reaksjoner, og det ville vært veldig dumt av meg som redaktør å ikke lytte til reaksjonene."
Sist redigert av millact : 08-06-21 kl 12:16.
|