Sv: Transkjønnede og idrett
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg trodde jeg hadde skrevet det allerede, men hvis vi nå skal være der:
"De kvinnene som har gjennomgått pubertet og vekst som kvinner, uten testosteronboost og andre biologiske forskjeller som kommer av å være født mann, og som man i idretten har bestemt seg for at gjennomgående og for totalpopulasjonen er større enn de individuelle forskjellene som for eksempel digre hender for enkelte svømmere, store nok til at man har bestemt seg for å ha egne kvinneklasser i utgangspunktet"
Usikker på hva du mener om å være "der", men jeg prøver altså å forstå. Du mener at transkvinner er kvinner, men ikke kvinner "nok"/kvinner med en ekstraordinær fordel som gjør at de ikke bør få konkurrere sammen med andre kvinner. Har jeg forstått deg rett da?
Jeg mener at i idretten er det masse som skiller i de ulike idrettene, og hva som er en fordel eller ikke varierer. Og ingen fordel er en fordel i alt. Jeg syns at å utelukke transkvinner fordi de har en teoretisk fordel i én idrett blir det samme som å utelukke noen for en annen fordel i en annen. Jeg kommer aldri til å gjøre meg spesielt i basket, fordi jeg er et knøtt. Er det da urettferdig fordi jeg blir utkonkurrert av damer som er halvmetern lengre enn meg selv om jeg har trent innmari masse? Jeg er født med hofteleddsdysplasi og kommer aldri til å bli en maratonløper. Er det da urettferdig at du er det? Er det urettferdig at transmenn kanskje ikke har en teoretisk mulighet til å hevde seg i styrkeløft?
Også vet jeg ikke om du mangler et ord eller to i setningen over, for jeg skjønner den ikke. Hva mener du at idretten har bestemt er større? Kvinnene?
Også må jeg si på generelt grunnlag at jeg syns mange av argumentene i denne tråden er rett og slett sjokkerende. Og virkelig ikke basert på fakta.