Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Transkjønnede og idrett

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-21, 10:16   #15
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Transkjønnede og idrett

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Den ble innført i forbindelse med saken med Caster Semenya, og naturlig høyere testosteron er noe som oftere svarte kvinner har enn hvite.

I tillegg syns jeg det er betenkelig at det så langt bare er kvinner, transkvinner og kvinner ned naturlig høyt testosteron, som blir rammet om ulike krav om regler for å utjevne forskjellene. Jeg syns det bører preg av en historisk fordom om den hvite ciskvinnen som den aller mest uskyldige som må beskyttes.

Men Caster Semenya har jo XY-kromosomer og har følgelig forhøyet testosteronnivåer på grunn av det (og er vel derfor å regne som intersex, fordi hun ikke er født med synlige, mannlige kjønnsorganer). Det er noe annet enn at man er født med XX-kromosomer og har naturlig høye testosteronnivåer, som jeg antar er tilfellet med de to 18-åringene, uten at jeg har satt meg nærmere inn i det.

Som jeg skrev ovenfor så er i utgangspunktet idretten et sted hvor man konkurrerer i den gruppen som er i den kromosomgruppen man har blitt tildelt fra naturens side, uavhengig av kjønnsidentitet. Og at det ikke er tillatt å tilføre noe ekstra gjennom injeksjoner, som kan bedre prestasjonene. Så kan man være enig eller uenig om det er en grei måte å dele inn en konkurranse. På samme måte som at man kan være enig eller uenig i at ungdommer må konkurrere med eget årskull +/- er par år, men det er nå en gang det som er de spillereglene som er satt.

Jeg er egentlig veldig lite opptatt av idrett, men jeg skjønner likevel de som mener at det er urimelig at en person som er født med XY-kromosomet får mulighet til å vinne en kategori som i utgangspunktet hører til en gruppe mennesker som er født med XX-kromosomer.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:31.