Sv: Juletråden 2021
Opprinnelig lagt inn av Blå, her.
Dette er et punkt der vi nok aldri blir enige, fordi det er en preferanse.
Men, jeg synes at det blir litt drøyt å antyde at vi som liker å vente med pyntingen ikke er lykkelige. Eller i hvert fall ikke like lykkelige som de som trives med å pynte tidlig.
Jeg innrømmer glatt at jeg ikke forstår at det er så mye stress å pynte. Jeg elsker å pynte juletre. Og det at familien samler seg om det på lille julaften er en tradisjon som vi alle trives med og som gjør oss lykkelige. Jeg liker å ha noe å glede meg til.
Og jeg liker ikke å ha hverdag midt i all julepynten. Jeg liker at julen er en kort og fantastisk periode. To uker der vi har masse tid og har familietid og vennebesøk og pynt.
På lille julaften er det tre ting jeg skal gjøre. Jeg skal til byen og hente noe julemat, jeg skal pynte juletre og jeg skal i et familiebesøk. Jeg har alltid fri fra jobb den dagen og de tre tingene klarer jeg å gjøre uten å stresse. Jeg får til og med god tid til å sitte i sofaen og slappe av. Som jeg også skal gjøre ganske store deler av romjulen.
Det er vel heller ikke noe mål om at man skal bli enige om dette. Slike diskusjoner er jo egentlig bare deling av erfaringer og preferanser ja, som du sier, ikke et forsøk på å overbevise noen. Det er ikke noe fasitsvar på hva som er best, eller svaret er vel at det beste er det som passer for den enkelte, og ofte det som man har vokst opp som tradisjon selv, men ikke nødvendigvis. Og alle synes selvsagt at de selv har de beste tradisjonene (ellers ville man vel valgt noe annet).
Men jeg synes også det er tøysete med slike "undersøkelser" om hvem som er lykkeligst. Jeg regner med at de som selv velger å vente med pyntingen er nøyaktig like "lykkelige". De vet jo hva de går til, har gjort et valg og trives med det. Mens det sikkert finnes en del som føler de gjerne skulle ha vært ferdig med å pynte tidligere, enten fordi de er påvirket av en følelse av at "alle andre" er det, eller de gjerne skulle hatt helt fri lille julaften hvis de ikk velge, men som ikke har ikke tid eller lykkes å komme i mål med det. Og da blir det selvsagt stress. Mens det trolig er svært få som ender opp med å pynte tidlig mot sin vilje, så av de som pynter tidlig er det sannsynligvis en større andel som har valgt det bevisst.
Uansett er det litt utidig å rakke ned på andres tradisjoner, og fremheve sine egne som det "riktige" eller beste. Ikke at noen egentlig har gjort det akkurat i dette tilfellet, men det skjer jo stadig vekk.
Sist redigert av My : 15-12-21 kl 09:20.
|