Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-22, 17:22   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En søndag i Oslo med (utenlandske) gjester - hva gjør vi?

Vi får besøk av venner fra Europa i slutten av juli. De kommer til Oslo med danskebåten kl 10 om morgenen, så har vi hele dagen sammen og skal overnatte (overnatting er bestilt), og kjører videre neste morgen. Så vi har en hel dag å slå ihjel i Oslo, og det er altså da en søndag, så shopping utgår (heldigvis). Så hva gjør vi?

Til sammen med oss og dem blir vi fire voksne og fire barn/ungdommer (tre 14-åringer og en 12-åring). Våre venner er interessert i mye forskjellig, både kunst og design, kultur generelt, god mat, og ellers sport og friluftsliv (som vi får mer av senere i ferien). Ungdommene deres har ikke vært i Oslo før, våre venner har heller ikke vært der mye (bare mange andre steder i Norge), så vi kan godt være Turister med stor T. Jeg har litt vanskelig for å se Oslo med nye og "utenlandske" øyne, så jeg trenger tips.

Det jeg har tenkt på som aktuelt så langt er

- Operaen-operataket
- Deichmanske
- Astrup Faernly-museet (evt Nationalmuseet eller Munch-museet, alt etter hva de synes høres mest interessant ut, men slik jeg kjenner dem er AF kanskje det mest aktuelle, og jeg tror ett kunstmuseum er mer enn nok for mine ungdommer), muligens gå dit fra Bjørvika, via Akershus Festning ... ?

- Bading (Sørenga eller Tjuvholmen) - mest for at dagen skal bli levelig også for ene 14-åringen min.

- Ja, og Slottet og Frognerparken bør man jo kanskje ha sett.

Andre alternativ eller forslag? Ikke at vi trenger veldig fullpakket program, men greit å ha en del ideer å velge mellom, sikkert mye jeg ikke tenker på. Mine har vært i reptilparken og teknisk museum før, og er ikke så veldig interessert i det egentlig, og det tror jeg ikke de besøkende er heller. Vi er heller ikke veldig glad i typisk organisert action som escape room, Fangene på fortet o.l., men tar gjerne imot tips om andre typer severdigheter og attraksjoner.

Og hvor spiser vi? Trenger tips til både lunsj og middag, og steder de har god is eller annet som er stas.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:45.