Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?
Opprinnelig lagt inn av apan, her.
Stemmer. Jeg meldte dem om dette ifjor. At jeg synes det er greit at de tildeler etter behov, men at de kan droppe å profilere det som et realistisk møte med arbeidslivet. Det gjør jo bare at ungdom lurer på hva som var galt med dem når de ikke fikk, når mange de kjenner som åpenbart fungerer dårligere får. Jeg synes som sagt det er greit det er sånn, men galt profilert på åpent marked.
Jeg tror det er opp til hver bydel hvordan de gjør det, for sånn som dere beskriver er det ikke hos oss. I fjor sørget de for jobb til alle som søkte faktisk. Hiawata fikk jobb både i fjor og i år, og har jobbet sammen med samvittighetsfull, arbeidsvillig ungdom. I år har han jobbet på en skole med it- og arkivarbeid, og i fjor utførte han ulike vaktmesteroppgaver. I tillegg jobbet han på Tons of Rock i år.
Siden det er skrekkelig vanskelig for ungdom under 18 å få jobb i Oslo har vi satt stor pris på bydelsjobben, og det har for Hiawatas del vært et realistisk møte med arbeidslivet. Han har vært på intervju direkte hos dem han skal jobbe for, og i år fikk han også teamlederkurs fordi de syns han er ansvarsfull. Nå hadde de ikke teamledere på skolen han jobbet på siden han jobbet direkte i administrasjonen, riktignok.
Men jeg vet om fra en annen bydel at der må ungdommen finne jobb selv, også må arbeidsplassen etterpå ta kontakt med bydelen for å få det inn i ordningen. Veldig tuklete.