Hva legger du i det å være arrogant?
Mannen og jeg hadde en diskusjon om dette i bilen på vei hjem fra et besøk.
Jeg kjenner/vet om noen få mennesker jeg vil kalle arrogante. Dette er mennesker som ikke alltid gidder å nedlate seg til å snakke med meg (slik jeg oppfatter det), eller som kun vil snakke med meg om temaer som interesserer dem eller som nesten ser på meg som jeg er noe som katten har dratt inn. Jeg får en følelse av at de enten ikke liker meg/interesserer seg for meg, eller at de anser seg selv for å være bedre enn meg.
Disse menneskene er ikke mange, og felles for dem er at jeg ikke kjenner noen av dem veldig godt. Derfor tar jeg høyde for at det er jeg som tar feil om dem.
Mannen min tenker ikke i samme baner. Han oppfatter disse menneskene som sosialt klønete eller usikre på seg selv. (Han ser dog veldig godt hva jeg mener om måten de opptrer på, han har bare en annen forklaring.)
SNL sier dette om arroganse:
Arroganse er det å gjøre seg viktig. Synonymer er hovmod, overlegenhet eller overmot. En handling eller en væremåte kan være preget av arroganse.
Dette får meg til å tenke på om det å være arrogant er (en del av) et personlighetstrekk eller om det kun er en beskrivelse av en væremåte. For det er klart at det alltid en grunn bak menneskers væremåte, og man kan jo derfor hevde at arrogant oppførsel alltid skyldes en eller annen faktor som forklarer dette. Er arrogante mennesker som regel bare veldig usikre på seg selv? Og kan man i tilfelle hevde at de da er arrogante?
Hva legger du i begrepet arroganse? Hva er et arrogant menneske for deg? Og, ikke minst, hvordan håndterer du slike mennesker?
Sist redigert av Hyacinth : 05-08-22 kl 20:07.
|