Sv: Gode, enkle å rengjøre skjærebrett som ikke er plast?
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Opplyse litt mer? 
Babus er veldig hardt, men som vi vet; rundt. Så det legges i bløt i en kjemisk løsning slik at det er mulig å banke det flatt. Den er visstnok ikke særlig miljøvennlig og skadelig for arbeiderne. Hvor mye av den løsningen som blir med inn i produktet vet jeg ikke. I den lenka mi over står dette:
Sitat:
As you know, bamboo is thin.
So, most manufacturers use a melamine-formaldehyde resin to bind bamboo cutting boards together.
Here’s the issue. Like plastic, hot and acidic foods on a scratched board can leach melamine.
And too much melamine may induce kidney infection or stones – according to the World Health Organization.
For this reason, you should avoid using any melamine product for eating. This includes melamine dinner plates.
Mattilsynet skriver dette, så faren for melamin/formaldehyd i Norge er nok ikke kjempehøy: https://www.mattilsynet.no/mat_og_va..._tillatt.41505
Samtidig står det også:
Sitat:
For matkontaktmaterialer er det grenseverdier for migrasjon av formaldehyd (15 mg/kg) og melamin (2,5 mg/kg). Det har vært noen tilfeller der det er påvist betydelige overskridelser i migrasjonen av formaldehyd eller melamin. Slike produkter trekkes fra markedet og forbrukere oppfordres til ikke å bruke produktene lenger.
Jeg velger uansett å bruke en fjøl med mindre lim enn det en bambusfjøl er nødt til å ha, og som er i et materiale som er mindre behandlet. Nå så jeg litt for seint at de jeg har kjøpt (og anbefalt her) er i teak, det vil jeg jo også helt unngå grunnet avskoging. De er sertifisert, men det er en merking Regnskogsfondet mener er for dårlig.