Hvor mye ved for en sesong - tilleggsvarme i en enebolig
Vinteren er kommet, og vi har ikke kjøpt ved i år. Vi har rester, men ikke nok til en hel vinter dersom vi skal gjøre mer enn å kosefyre, innser jeg. (Ja, altfor sent, jeg vet det)
De siste vintrene har det vært en del hjemmekontor og da fyrer vi mer, for da er vi hjemme hele dagen. Når vi er tilbake på kontoret blir det jo evt bare fyrt opp på ettermiddagen, og ofte da heller fyrt med strøm, men nå er jo den blitt så dyr her i no3 også at man tenker seg om før man setter på så mye varme. Dog, dersom prisene holder seg sånn hele mnd så blir det jo mye strømstøtte, så fyring er neppe lønnsomt for oss som reelt har vedbilen eller plantasjen som alternativ. Men det er koselig. Og effektivt.
Men hvor mange sekker/liter/kilo brenner man egentlig på en vinter? Ingen av oss husker egentlig tilbake til forbruker pre korona. Tenkte på å bestille 1000 liter (min 320 kg) fra vedbilen som de kunne dumpe utenfor garasjen, men innen jeg kom så langt så var det utsolgt, så da er det stykkpris på sekkene da, og sånnsett ikke såååå fristende på kjøpe mye, for det blir jo reelt langt dyrere enn strømmen. (men for kosen er det kjekt å ha noe ved i alle fall, jeg blir jo varm bare av å se på bålet jeg har fyrt opp i ovnen i kveld)