Harry og Meghan
Er det noen som vil mene noe om alt som nå skrives og sendes om og av Prins Harry og Meghan Markle?
Jeg har akkurat sett ferdig den 6 episoder lange Netflix-serien. Må innrømme at jeg tok det som sesong 6 av The Crown, og det var absolutt ikke vanskelig å trekke paralleller og gjøre tolkninger ut fra den fiktive versjonen av kongefamilien som eksisterer der. Den viktigste konklusjonen var vel at jeg fortsatt mener at monarkiet er en dårlig løsning for alle parter, og aller mest for de kongelige selv. Men sånn ut over det så tenker jeg at det ikke virker usannsynlig at både Meghans rase og det at hun var en helt alminnelig relativt progressiv ung amerikansk kvinne med egne meninger skapte friksjon og utfordringer som det britiske monarkiet som institusjon var dårlig skikket til å håndtere.
Så er det klart at det er snakk om to ekstremt priviligerte mennesker som sitter i en forgylt glassboble og som forteller sin historie helt ensidig. På en måte som er såpass effektiv at man blir "frivillig hjernevasket" som det vel ble beskrevet i Aftenposten. 
|