Sv: Harry og Meghan
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Ja, det er jo ingen grunn til å tenke at vi plutselig skulle endre hele opplegget vårt og gå for en amerikansk modell. Mye mer naturlig å tenke seg at vi skulle gjøre som Finland, eller Island, eller Tyskland, og ha en president med samme posisjon som det kongen har i dag. (Det er virkelig pussig mange som argumenterer for monarki med at de ikke vil ha det som i USA, som om det er de to eneste modellene man kan tenke seg. )
Vi kan vel ikke uten videre gå for amerikansk modell heller, kan vi? Mulig at samfunnskunnskapene mine er litt rustne, men verken amerikansk modell eller en en modell hvor presidenten har delvis makt er vel løsninger som uten videre kan innføres i Norge, uten at vi går bort fra parlamentarismen? Som vel krever mer enn at noen bare sier «la oss innføre det».
Og jeg må innrømme at jeg også ganske automatisk har tenkt på
USA, med skrekk, når jeg tenker på presidentstyre. Men innser at det ikke er det som er alternativet til kongehuset for Norge sin del. Jeg kunne fint levd med en president som gallionsfigur. Tradisjoner er jo til for å brytes.