Sv: Kvinne, 50+
Jeg har alltid følt at det er viktig å ha ting i livet som jeg er opptatt av, og som hverken er knyttet til barn eller partner. Både interesser og engasjement og venner, mener jeg. Det synes jeg jo egentlig alle burde ha; jeg skjønner at ikke alle har tid til så mye av det, men jeg tror jo det blir enda viktigere når man blir eldre og barna trenger mindre oppfølging og etter hvert flytter ut. For ikke å snakke om når man blir pensjonist.
Og hvis man har en partner, tenker jeg det kan være et poeng å snakke litt sammen om hvordan man ser for seg de neste 20 årene. Kanskje man finner på noen morsomme felles prosjekter eller planer? Kanskje det er verdt å tenke over hvordan man organiserer livet og hverdagen, hvis ting i utgangspunktet ble som de ble for å få logistikken til å gå opp?
Kvinner har jo lengre forventet levealder enn menn, og det er dessuten vanligere at vi har partnere som er eldre enn oss, så det er god grunn til å tro at mange av oss kommer til å bli enker etter hvert. Og da vil det være ekstra viktig å ha et nettverk og ting å holde på med som man kan gjøre uten partner.