Sv: Skytingen Oslo 2022 og Mehl
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Et sånt raseri og engasjement på skeives vegne savner jeg. I stedet har man en masse folk som "stiller spørsmål" om pride, og skjuler fordommene sine mot at det er jo for å beskytte barna.
Helt enig. I alt du skriver egentlig, men særlig det siste.
Selv merker jeg at jeg bare får mer og mer ubehag knyttet til alt dette, på en måte som er vanskelig å beskrive. Nesten alltid omtaler jeg min tidligere samboer gjennom tre år som "ei jeg bodde (i kollektiv) med da jeg var ung", fremfor å være tydelig på at hun faktisk var kjæresten min fire år, fordi jeg frykter negative konsekvenser, ikke orker å "komme ut av skapet hele tiden" og ikke orker å bli seksualisert på den måten bifile kvinner gjør. I tillegg er jeg redd for å bidra til legitimeringen av tanker om at "det er bare en fase". Jeg kjente at jeg kviet meg, mer enn før, for å ta på meg regnbuearmbånd i år. Og er glad for at vi har en etasje under oss, så slipper jeg i det minste å være redd for at balkongflagget skal bli tent på, revet ned eller ødelagt.
Det er 20 år siden jeg ble sammen med min eks-samboer i år, og jeg ser at unge i likekjønnede parforhold beskriver det samme som jeg opplevde da. De blir spyttet på, snakket til/kjeftet på på gata, de blir utsatt for vold og hets, de er redde for å vise kjærlighet åpent og de synes det er ubehagelig å måtte "stå frem" i alle sosiale settinger fordi hetero = default fortsatt. Det er lett å tenke at skeive har fått frihet og nå er alt bra, men det er så langt fra sannheten.
Også blir jeg skikkelig, skikkelig sint av "jeg vil være nøytral"-tanker. Det finnes ikke en nøytral side i spørsmål som dette. Og skolen er ikke nøytral - heldigvis! 
|