Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Lesevegring: hva skal jeg lese nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-23, 09:12   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.224
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesevegring: hva skal jeg lese nå?

Her var det flere jeg kunne nikke til:

- Chimamanda Ngozi Adicie er fantastisk. Americanah er veldig god!
- The eight life tok meg med storm! Elsker sånne familiesagaer og fra en veldig spennende tid!
- American dirt er veldig skrekkelig, men skikkelig spennende og en pageturner. Og viktig, tenker jeg. Den sitter.

Jeg syns Nina Lykke og Agnes Ravatn er gode, men de er ikke "lystlesing" for meg, til det er de for smertefullt pinlige.

En som ga meg intens leseglede, var "til jord skal du bli" av Andes Totland. Absurd og gøy og uventet!

Hernan Diaz Trust var også en ganske fin fortelling. En sånn der samme historie blir fortalt fra flere ulike perspektiver.

Roy Jacobsen, De uverdige, er en spennende og ganske annerledes historie fra krigen. Den foregår blant en gjeng unger på Torshov, og er brutal og fæl, og spennende.

Jeg pleier ikke lese nobelprisvinnere, de er for tung for meg, som oftest, men Abdulrazak Gurnah sin By the Sea, er veldig fin. En melankolsk og interessant fortelling om migrasjon (blant annet).

Hvis du ikke har for sart mage: Maren Uthaugs Ein lykkeleg slutt er FANTASTISK! Noe virkelig helt annet, og en ellevill fortelling! Forfatteren er dansk, men jeg tror hun har nordnorske røtter (?), og oversettelsen er helt eksepsjonelt god! Jeg syns ofte oversettelser fra danske er ganske irriterende (leste for eksempel Karolines kjærlighet nå, og den er ganske spennende lesing, men det tok tid å få under huden det at den nesten fortsatt var skrevet på dansk, bare med norsk staving og grammatikk).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel

Sist redigert av Polyanna : 07-07-23 kl 08:18.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no