Sv: Gruffetråd #16
Det burde reelt være sånn at noen var inne i alle fjøs fra tid til annen. Naboer eller annet, men noen.
Jeg er ikke ofte på en gård. Jeg vokste rett nok opp på en i tidlige barneår, men den er tilhørte altså søskenbarnet til pappa eller noe sånn og er nedlagt. Veivesenet er der nå...
Men jeg har... Utvidet slekt ? Min svigerinne gifter deg snart inn i en familie som driver med storfe. Jeg var inne i fjøset der i sommer. De fleste dyrene var rett nok ute på beite, men det var noen kalver der, inkl en som ble flaskematet.
Der går det såpass mange inn og ut av det fjøset at noe sånt ikke hadde vært mulig. Og jeg skulle ønske alle bønder hadde et sånt sikkerhetsnett. At familie, naboer, ansatte, eller kontrollorganer, at noen var innom fra tid til annen. Så ville man kunne fangrt opp sånne problemer før de ble så store. Helt klart er det sykdom og psyldom inne i bildet og de trenger hjelp. De økonomiske vilkårene er absolutt en del av det. Og hadde jeg bodd nærmere skulle jeg kjøpt all kjøttdeigen fra den gården tenker jeg (bortsett fra at vi egentlig bare bruker svinekjøttdeig da, men det bør jeg vel ikke fortelle dem ��) det er ikke praktisk mulig sånn ting er, men det finnes jo Reko ring og sånt og vi burde vært flinkere å bruke den.
(Løser ikke det med melka da, melk er vel knapt lov å selge slik? Og vi må ha laktosefri så da blir det Tine)