Sv: Hva legger du i ordet ressurssterk?
Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.
Siden jeg jobber i skolen, så tenker jeg nok mye "skoleflinkhet" når jeg skal definere ressurssterk. Jeg er ikke så opptatt av f.eks. økonomi, men å ha kontroll over sitt eget liv, også økonomisk, er selvsagt en avgjørende faktor.
Jeg jobber i helsevesenet og om en pasient er ressurssterk eller ikke er en viktig faktor når man kartlegger hva slags hjelp de trenger og hva slags samarbeidsevne man kan forvente.
Jeg synes vel også at det er en svak korrelasjon mellom skoleflinkhet og ressursstyrke senere i voksenlivet, men den er ikke sterk. Det er mange andre faktorer som spiller inn, f.eks. så er i pasientsammenheng en 30 + dame med høy utdannelse (og ja jeg vet at det handler om mange her og det er ikke vondt ment, bare en observasjon) veldig ofte ganske ressurssvake som pasienter fordi de er lite villige til å samarbeide, de er veldig nevrotiske og takler motgang generelt veldig dårlig.
En bonde fra indre Hedmark er ofte mer ressurssterk i en slik sammenheng fordi de takler at livet går dem i mot fra tid til annen og er mer tålmodige og er generelt mer pragmatiske og fornuftige.