Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forstår du formuesskatt på ikke-noterte aksjer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-24, 12:00   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Forstår du formuesskatt på ikke-noterte aksjer

Det har vært mye diskusjon om formuesbeskatning på ikke-noterte aksjer den siste tiden. I den sammenhengen er det flere som har gått ut og fortalt om hvordan denne typen beskatning slår veldig dårlig ut for dem. Denne kronikken her av Anine Stang, med hennes oppfølgingskronikk her, syns jeg viser flere ting.

For det første er formuesbeskatning virkelig ikke så enkelt som NRK viser fram her. For det andre viser kronikkene noen av utfordringene med å beskatte "papir-verdier".

For meg framstår det ganske utrolig at ledere som Kirsti Bergstø ikke forstår problemstillingen, men heller lager seg sin "skammens vegg" og håner det hun omtaler som "rikinger". Siden jeg genuint sett har tro på det gode i mennesker, så tror jeg at grunnen til at hun gjør slikt, ikke er fordi hun er ond, men rett og slett fordi hun ikke vet bedre. Kanskje hun burde hatt en partner, en forelder eller et barn som forsøkte seg som gründer, slik at hun kunne sett hvordan beskatning av papir-verdier gir seg utslag?

Men jeg lurer nå på, da, om hvor mye mine kjære med-FP-ere vet om aksjer og ikke minst om beskatning. Så for det første. Vet du hva "ikke-noterte aksjer" er? Forstår du hvordan aksjeselskap fungerer og hvordan kjøp, salg og verdisetting av ikke-noterte aksjer fungerer? Vet du hva en emisjon er? Forstår du mekanismen rundt prissetting av firma når man skal hente inn kapital? Forstår du hvordan formuesskatten gir seg utslag for de som eier aksjer i et oppstartsfirma som ikke går med overskudd? Hva med firma som går med overskudd, men som ikke gir utbytte?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:43.