Sv: Bakkenett - hva gjør dere?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Har dette noe som helst med de HD-TV'ene å gjøre? Det lurer jeg på. 
Nå har jeg drukket noen glass vin og gidder ikke sjekke så dette er hva jeg tror da.
Både analogt (det gamle nettet) og det digitale blir overført ved hjelp av elektromagnetiske bølger. Et TV-apparat stilles inn til å ta inn bølgene av forskjellige lengder, NRK har én bølgelengde og TV2 en annen.
Det eneste som skiller disse bølgene er altså bølgelengden og dermed frekvensen.
Det er et ganske lite området av hele det elektromagnetiske spektret som er avsatt til TV, og når det hele tiden kommer nye kanaler blir det trangt om plassen, for hver kanal må ha "sin" egen.
Analoge signaler tar mye mer plass enn digitale. Derfor, når man går over til det digitale blir det mere plass, både til flere kanaler og til mer informasjon. Enten i form av mer fancy tekst-tv, og/eller bedre oppløsning på signalet.
Oppløsningen vil si ved den gamle TV-standarden 720x576 linjer som blir horisontalt oppdatert 25 bilder i sekundet (egentlig 50 halvbilder, men det er flisespikkeri). HDTV har (flere standarder her) 1920x1020. Altså på den samme TV-skjermen (dersom den kan vise begge deler) kommer en HDTV sending til å ha mye klarere bilde.
Så kort sagt: digital TV overføring klarer mer informasjon enn det analoge nettet og åpner for at det er mulig å sende i HDTV.