Spørsmål om kontrastfarge på hus
Vi holder på å male huset i brunsvart.
Huset vårt har veldig mange nye vinduer. De bestilte vi i klassisk hvit. Innvendig er alle gamle vinduer (fabrikkmalt i bomull) også malt i klassisk hvit. Tanken var å gjøre det samme utvendig.
Jeg har fundert litt på dette, for ytterdøren er svært vanskelig å male. Utformingen er spesiell, og det vil være vanskelig å komme til overalt med maling. Jeg er også usikker på om den trengs å males, det er mulig det holder å vaske den. Men den er altså i bomull.
Jeg lurer derfor på om det går an å beholde dør og noen av vinduene i bomull, mens de nye er i klassisk hvit.
Det er ikke sånn at vinduene står hulter til bulter sånn fargemessig, det er som dette:
-Stor langvegg mot nabo: To gamle vinduer i bomull.
-Endevegg: Ett gammelt vindu i bomull.
-Langvegg pluss et utbygg, begge vender mot hagen og terrassen vår: Kun nye vinduer og terrassedør, alt i klassisk hvit.
-Langvegg mot gata: Her er hovedproblemet. I første etasje er det to gamle vinduer og ytterdør i bomull, mens i andre etasje er det to nye vinduer i klassisk hvit. De er store og står inntil hverandre.
Vil dette se helt corny ut, eller vil man ikke legge merke til det?
Jeg har lite lyst å male de nye vinduene. De gamle trenger kanskje også bare en vask, men som sagt var den opprinnelige tanken å male alt det gamle.
Vi skal ikke male vinduslistene hvite, de skal være i brunsvart. Men selve vinduet (altså ikke glasset) skal males (evt vaskes…)
Sist redigert av Hyacinth : 20-08-25 kl 10:43.
|