Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-26, 15:34   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?

Dette er en spinnoff fra tråden om upopulære meninger.

Jeg er opptatt av estetikk og funksjonalitet, og kan tildels være enig i at noe av det som bygges nytt i dag, ikke akkurat er verken vakkert å se på eller har gode kvaliteter.

Min svigermor kjøpte i sin tid en toromsleilighet i en av de nye store boligutbyggingen i Oslo. Kun lysinnslipp fra en side, stor entre og digert bad, kjøkken på en vegg i et ganske lite stue/kjøkken-fellesrom, og soverom med to dører inn, akkurat dypt nok til å ha en dobbeltseng mellom de to dørene. Jeg syntes leiligheten var helt elendig, lite veggplass, minimalt med gulvareal i det som faktisk er oppholdsrom, og mørkt med alt for lite dagslys.

Samtidig synes jeg arkutekturoppgjøret og folka som engasjerer seg, er litt for opphengt i at alt gammelt er vakkert og alt nytt er stygt. Jeg synes for eksempel at Vertikalen i Nydalen i Oslo, som arkitekturoppgjøret synes var styggest i 2023, er fascinerende og flott - det er nytenkende, er bygget på en bærekraftig måte, og leilighetene er fine - selv om det nok kan være mye vind på balkongene. https://vertikalnydalen.no

Ja, jer er enig i at det er mye nytt som ikke er pent - men at alt nytt, er forkastelig, og at en merkverdighet som Lothepus' stavkirkekopi blir kåret til årets vakreste, utfordrer meg på mange vis.

Selv bor jeg i et nytt, arkitekttegnet hus, som en av naboene omtalte som en stygg kasse, men som har utrolig mange gode, gjennomtenkte løsninger som gjør at jeg bare elsker å bo her - masse lys, nydelig og praktisk romløsning (bla tre (opprinnelig fire) soverom som alle er adskilt fra hverandre og ikke deler vegger - genialt hvis du har et bråkete og et rosøkende barn). Og jeg synes fasaden er fin, jeg - en god blanding av puss og panel, med store vindusflater som gir et helt nydelig lys inne (og litt innsyn for de naboene som evt er interessert i slik). Men flatt tak, det er mange som mener saltak må til på bolighus.

Jeg synes det er viktig at ikke alt ser likt ut, og klart jeg synes de klassiske bygårdene i Oslo er nydelige, at gamle sveitservillaer er flotte og at vi skal ta vare på bygningene våre og historien vår. Men jeg blir litt provosert av "alt var så meget bedre før i tiden" - fordi jeg tenker at vi trenger nytenkning, vi trenger å nyttiggjøre oss av ny teknologi og byggeteknikk og mye av det kan gi oss god livskvalitet.

Men selvsagt må vi sørge for fellesarealer hvor folk kan ferdes og møtes, grønne lunger og gode uterom. jeg tenker bare at det finnes jo gode eksempler på at man får til å lage det også i dag. Jeg synes arkitektur er veldig spennende og at noe av det nye som bygges er banebrytende, flott og vakkert - selv uten søyler, bueganger og drageornamentikk.

Jeg er altså helt enig i at det bygges stygge ting også - og at det gjøres (alt for) mye utbygging som ikke tar hensyn til god livskvalitet for menneskene som skal bruke byggene.
Men jeg tror det var kåringen av stavkirkekopien som gjorde meg litt opprørt og fikk meg til å tenke mitt om arkitekturoppgjøret.

Jeg har sett "stygt" på NRK, og syntes den var god.

Svigermor solgte forresten den leiligheten og kjøpte en annen, med lysinnslipp fra to sider, stort kjøkken og soverom hvor man kan gå rundt sengen. Hun stortrives.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 02-01-26 kl 17:51.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:10.