Syk hund
Skriver for å skrive av meg, få støtte og kanskje utveksle erfaringer.
Har en 11-årig fuglehund, 30 kg. Han haltet allerede et par uker etter at vi fikk han. Røntgen var fin, MR også. Han har en liten artrosekul som veterinær mente ikke kunne være årsaken til smertene og halting.
Han reagerte veldig godt på injeksjon av kartrofen, fra å halte til å leke med andre hunder dagen etter. Etter hvert mente veterinær vi skulle gå over til librelasprøyte. Månedlige injeksjoner. Jeg trodde dette var som kartrofen vitaminer/mineraler/stoffer som var bra for kroppen hans, ikke bare smertestillende.
I sommer opplevde jeg små rykninger i hodet hans, varte bare i sekunder. Ringte veterinær som sa det var tegn på noe nevrologisk, men at han måtte se opptak av disse før undersøkelse og eventuelt prøver. Jeg fant ut at dette kunne være bivirkning av flåttmiddel, sluttet å gi han det.
Samtidig begynte han å skli på gulvet, kjøpte inn tepper, han gled ikke når han gikk på tepper.
Samtidig ville fast veterinær at han skulle ta smertestillende, etter 1 uke gled han ikke så mye på glatt gulv.
Men de siste ukene har vi sett at han har vært ustø når han tisser, faller liksom mot den siden han står på. En gang jeg gikk tur med han ser jeg plutselig at han ligger på magen, har fallt under gange, men rett opp og går igjen som ingenting har hendt.
I går var x-samboer med han til veterinær for librelasprøyta. Jeg ber han spørre om det med at han sklir på glatt underlag kan være bivirkning av librelasprøyta. Veterinæren, som ikke er den faste som har fulgt han fra 2-årsalder, sier at det kan det være, men at da ville det være sannsynlig at han hadde fått det fra første behandling. Ser at dette han får Månedlig, som jeg i ettertid ser ikke er behandlende, kun smertestillende, kom på markedet i 2021.
Etter at x-samboer leverer han til meg like etter veterinær i går ser jeg med en gang at han er ustø i bakbeina, når han står rolig på tepper.
Jeg ringer veterinær for å høre om det er noe de kan gi for å få ut injeksjonen. Det er det ikke, 75% av virkestoffet er ute etter 38 dager. Han er ustø mest i bakbeina, vegrer seg for å komme fra liggende til stående. Mindre tegn utendørs og på tur. Ser ataksi er sjelden bivirkning av librelasprøyta, dvs mindre kontroll over muskler når det gjelder finmotorikk, skjelvinger.
Ringte veterinær i dag. De hadde hatt 1 tilfelle av hund med bivirkning ataksi etter librelasprøyta, hunden fikk det på kvelden samme dag som sprøyta, over dagen etter. Mio hadde forverring like etter sprøyta, klinikken sa det er spørsmål om noe nevrologisk kan ha vært liggende fra før. Jeg spurte hva jeg skal gjøre om han er likedan mandag. Da sa de jeg måtte komme inn med han til undersøkelse.
Jeg tenker i ettertid; hva om vi ikke hadde latt han få de 2 siste sprøytene? Hva om veterinær hadde koblet glatthet på gulv som bivirkning av librelasprøyta?
Men det hjelper jo ingenting å tenke sånn. Gråter innimellom, x-samboer skal komme hjem her sånn at jeg kan dra og handle og trene, best å ikke la han være alene nå.
Er så vondt. Jeg vet jo at vi sannsynligvis må ta avgjørelse om at han skal få sovne inn, at han ikke dør en naturlig død, men jeg hadde håpet på noen år til. Ingenting er avgjort ennå, han har god matlyst og godt humør heldigvis.
Noen som har vært borti noe lignende, og har erfaring? Eller som bare vil gi en digital klem?