Mobbing i skolen
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/06/511170.html
Et veldig bra innlegg dette. Hun har sikkert rett i at en del lærere bagatelliserer og ikke gjør jobben sin. Dette er en sak jeg brenner for, men jeg ser selv hvor mye som skjer i elevgruppa som ikke er lett å få oversikt over. Mye kan gjøres forebyggende som: elevsamtaler, gode relasjoner mellom elev-lærer, lærer-foreldre osv., mange som har inspeksjon osv. Samtidig så er det veldig vanskelig å oppdage. De som er enklest å oppdage er sterke barn som sloss eller kjefter og skriker til hverandre. Verre er det med de stille og inneslutta. Et varsko der er stadige "vondter".
Igår hadde vi en episode. Læreren satt, i timen før, og snakket om det å oppføre seg ordentlig mot hverandre og ikke såre andre osv. Hun er en kjempeflink lærer og har en god dialog med barna. I første friminuttet etter begynte to, litt store gutter, å slåss. Den ene kalte den andre for en tykk gris. Dette var lett å oppdage og forhåpentlig var det et engangstilfelle, men unger kan gjøre utrolig mye skjult. Jenter kan være så hyggelige og fine i klasserommet, men ute er de noen hekser mot hverandre og de gjør det på måter som er vanskelig å oppdage. Ekskludering er en jentegreie, er min erfaring.
Bra dette er tema.
|