Sv: Hva synes vi om valget?
Opprinnelig lagt inn av kie, her.
Relativt fornøyd. Det er synd at SV tapte det AP vant.
Ellers er jeg veldig skuffet over at så mange velger å ikke stemme. Det er nesten litt flaut.
Jeg har i grunnen vært veldig ærlig om at jeg ikke har stemt i år.
Men se på resultatene for høyest og lavest oppsluting. Det er enkelte kommuner med over 80 % valgdeltagelse, og andre kommuner med under 50 %. Og noen kommuner har valgdeltagelsen økt med 15 % og sånt.
Hvorfor?
Noen steder har man hatt gode, lokale saker som har engasjert folket, og som har fått folk til å bruke stemmeretten sin. Mens andre steder er det mer ullent og folk engasjerer seg ikke.
Jeg tror ikke at folk generelt sett er likegyldige, men at man ikke stemmer når man ikke finner noen grunn til å gjøre det.
Og for å leke valgforsker helt på egenhånd, litt av det som har skjedd i årets valg er at frontene atter en gang har blitt tydligere. Da jeg var ung var det alltid Ap og H som var hovedmotstanderne. Men så fikk vi noen ulne år, og nå har Ap og FrP posisjonert seg som de klare motpolene, hovedmotstanderne. Det tror jeg er bra, med tanke på fremtidig valgdeltagelse. Hvis man i en kommune har 8 mer eller mindre jevnstore partier, så vet alle at det blir hestehandel fra sak til sak. Minimalt med partipolitikk, og ordføreren er bare en gallionsfigur. Noen steder har de også delt ordførervervet, og to partier samarbeider og har ordføreren f.eks. 2 år hver. I et slikt politisk miljø virker det meningsløst å stemme. Men har man klarere blokker, og kanskje muligheten for at noen faktisk får flertall - da er det viktig å stemme.
|