Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Min hund (ventetiden)

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-06, 14:18   #1
Polkadot
Passiv

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hedmark
Polkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populær
Standard

Min hund (ventetiden)

Jeg har litt lyst til å lage en tråd om hunden min. Har ikke fått den enda, men det skjer ting nå, og kanskje allerede i desember er jeg hundeeier. Hvis ikke, må jeg vente til sommeren.

Her får dere historien...

Jeg har lenge ønsket meg hund, men har ventet på at bosituasjonen min skulle tilsi at jeg faktisk kan skaffe meg hund, uten å være redd for at jeg må gi den fra meg. Har tidligere reist mye og leid leiligheter, men for halvannet år siden kjøpte jeg en leilighet som jeg har tenkt å bo i noen år framover. Flytter jeg herfra, vil det igjen bli til kjøpt leilighet/hus.

I sommer begynte jeg å se meg om etter hva slags rase jeg ønsket meg. Ville jeg ha en liten hund som jeg kunne kle på? En mops, kanskje? De er jo så søte. Men den har så kort snute og de kan lett få pusteproblemer når det er varmt. Tåler ikke mye anstrengelser.

Ønsket jeg å bruke hunden til noe? Kunne jo vært morsomt å trene agility. Skal den være stor eller liten?
Hadde egentlig et ønske om en mellomstor hund med kort pels. Bestemte meg for at jeg ville trene agility, for da vil jeg jo selv måtte bevege meg masse også. Og jeg har ikke vondt av det, siden jeg er treningsnarkoman og på evig slankern

Min venninne hadde en utrolig søt og hengiven Amstaff, men den rasen er jo blitt forbudt, så jeg sjekket ut litt om Staffordshire bull terrier i stedet.
Husker ikke helt hva som skjedde under søkene mine på nettet, men jeg kom plutselig over Amerikansk Bulldog. Og jeg begynte å undersøke mer om den rasen. Dette er da en stor hund, egentlig ikke det jeg ønsket meg, men de kvalitetene jeg leste om, gjorde at jeg glemte helt staffen jeg så på. Kom også på at min venninne hadde fått en ny hund, og var ikke det av rasen Amerikans Bulldog, tro?

Disse hundene er svært tålmodige ovenfor barn, og de er intelligente og lette å trene. Det er en del utfordringer med denne rasen, og egner seg egentlig ikke som førstegangshund. Jeg var veldig i tvil, men hadde ikke noe hastverk. Pga økonomi hadde jeg ikke tenkt å skaffe hunden før om 1-2 år likevel, så jeg hadde nok av tid til å lete blant raser og tilegne meg kunnskap.

Dette var altså i begynnelsen av juli. På nettet kom jeg i kontakt med en som var eier av Amerikansk bulldog (heretter AB) og han ga meg link til ABKN (Amerikansk bulldog klubb norge).

For å ikke gå i altfor nøye detaljer, så sluttet jeg å vurdere andre raser, men forberedte meg mentalt på å muligens skaffe en AB. På nettsidene til ABKN er det et diskusjonsforum, og den gode stemningen der inne er helt formidabel. Har aldri opplevd makan på noe nettsted i det hele tatt. Det er også åpent for de som ikke eier AB, for det er mye som går på generellt hundehold.

I løpet av et par dager, fikk jeg et møte en av medlemmene og hunden hans. Det var veldig interessant, og ikke minst morsomt.
Denne hunden er av de største av sitt slag. Han er vel omtrent 70cm i skulderhøyde, og veier i dag 52kg. Bare muskler.

Her er et bilde fra det møtet

Polkadot er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.