Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstid
I dag var det et intervju med økonomiprofessor Karen Helene Ulltveit-Moe i Dagbladet, jeg har ikke fått lest det, men har lest satelittsakene i Aftenposten og VG. Hun sier blant annet dette:
Aftenposten
Sitat:
Det er ikke slik at alle har en familiesituasjon hvor mannen sier ja til å være hjemme et halvt år. Hvis mannen da ikke kan, og kona heller ikke kan, er man i en vanskelig situasjon. Hva gjør du da? For dem med god råd ordner det seg, men de aller fleste er ikke i den situasjonen. Det hadde vært fint om det fantes ordninger for dem også, sier Ulltveit-Moe. Hun mener det burde være mulig å få til en fleksibilitet rundt de siste fire månedene av svangerskapspermisjonen for eksempel ved å overføre verdien i form av offentlig støtte til småbarnsbarnehager hvor barna kan begynne når de er åtte måneder.
VG
Sitat:
- Jeg har fått mange rasende e-poster fra kvinner jeg aldri har møtt som mener sånne som meg aldri burde fått lov til å ha barn. Det er et standpunkt som gjør meg veldig sinna. Det er aldri noen som hadde sagt til en mann at han ikke burde få lov til å få barn fordi han ønsker å jobbe 15 eller 18 timer i døgnet, sier Ulltveit-Moe til Dagbladet.
Jeg syns dette er å vri problemstillingen og begynne i feil ende. Jeg personlig reagerer ikke på at hun ikke ønsker å være hjemme med barnet lenger, men at ingen av foreldrene ønsker å være hjemme hele permisjonstiden. Jeg syns tid er noe man bør ta med i beregningen når man får barn, tross alt.
Jeg syns også man heller bør jobbe for at det blir mer press på fedre til å ta ut større del av permisjonen enn at ingen skal gjøre det.
Hva syns dere?