NAVs måte å skrive brev på ...
Jeg blir så irritert. Jeg har vært på attføring i ganske mange år nå. Hele tiden har jeg hatt et godt samarbeid med NAV. Når ting har skjedd har jeg orientert dem enten skriftlig, telefonsamtaler eller ved at jeg har bedt om møte med dem. Alt har gått greit til tross for alle motganger jeg har hatt i prosessen til å bli lærer.
Nå i høst valgte jeg å begynne å jobbe litt mer siden jeg bare har halvtidsstudium i musikk, og som er samlingsbasert. Jeg fikk vikariat på en skole. I starten var det timebasert. Jeg fikk betalt utifra ei timeliste. Det var fem timer hver dag som jeg jobbet, men ikke alle dager. Inspektøren antydet at hun skulle ordne med en kontrakt til meg i midten av september. Til da hadde jeg registrert timer. I slutten av september fikk jeg en kontrakt i hånda. Jeg kontaktet NAV Arbeid for å høre hvor mye jeg kunne jobbe uten å miste attføringspengene. Jeg ville ikke jobbe for mye. Hadde tross alt et studie også. Jeg ble selvfølgelig prosentvis trukket i attføringspengene for det jeg hadde jobbet. Da jeg kontaktet NAV for å høre om hvor mye jeg kunne jobbe så fikk jeg beskjed om at de regnet 37,5 timer i uka som 100% og jeg kunne jobbe maks 21,5 timer uten å miste attføringspengene. Jeg sa så til inspektøren at jeg kunne jobbe maks 20-21 timer i uka. Hun sa at full lærerstilling var 26 timer. Jeg trodde dette var undervisningstid. Skjønte ikke helt opplegget jeg da. Da jeg fikk arbeidskontrakten sto det at jeg jobbet 76,9 %. Jeg stusset litt, men tenkte at dersom jeg omregnet det til 37,5 time, som NAV opererte med, så ble det jo under 60%. Så da var det jo greit. I denne perioden før jeg fikk kontrakten registrerte jeg time for time på meldekortet mitt hver 14 dag. Etter jeg fikk kontrakten ble jeg usikker på hvordan jeg skulle føre dette på meldekortet så jeg kontaktet NAV Arbeid og ba om et møte. Jeg kom dit og fikk beskjed av saksbehandler at jeg kunne jobbe maks 21,5 timer, men hun stusset da hun så at jeg hadde stilling på 76,9 %. Så hun kopierte kontrakten min. Greit det.
Så fikk jeg senere beskjed om at papirene mine var oversendt til kontoret for misbruk og feilbetalinger. Saksbehandler presiserte at jeg ikke var misbruker. Jeg hadde tross alt gjort dem oppmerksom på dette og jeg hadde bedt om hjelp for å forstå dette.
Tirsdag denne uken kom det brev fra feil- og misbruksavdelingen. Der kunne de se av mine papirer og meldekort at jeg hadde ført for lite antall timer og at jeg burde være klar over at jeg hadde gjort det og at det var ulovlig. Jeg fikk passet mitt påskrevet ganske ettertrykkelig og må si at jeg ble svært lei meg. Jeg har overhodet ikke prøvd å svindle til meg noe som helst. Jeg skjønte ikke opplegget med at lærere har 26 timer som full stilling. Jeg tror jeg skjønner hvordan det henger sammen nå. Jeg ba jo om hjelp fordi jeg ikke skjønte og nå blir jeg anklaget for misbruk. Formuleringene i brevet var ekle og jeg føler meg som en svindler. Mest av alt blir jeg sint fordi dette er ikke rett. Jeg tok kontakt med min saksbehandler lokalt, men hun var halvt sykemeldt og hadde ikke tid. Jeg fikk beskjed om at det ikke var noe de hadde med å gjøre lenger. De ba meg skrive et brev til ankeinstansen og forklare. Jeg skal selvfølgelig betale det jeg har fått for mye, men jeg nekter å godta at jeg skal bli anklaget for å ha prøvd å svindle når det eneste jeg har gjort er å prøve å gjøre det som var riktig.
Jeg er skikkelig lei meg og er også sint. I verste fall går jeg til advokat. Jeg vil ikke ha slike anklager på meg. Jeg er sjokkert over disse standardbrevene til NAV. De er fulle av trusler og man føler seg som en kriminell uansett hva slags brev man får derfra. Jeg nevnte det til ei i NAV som jeg snakket med og fikk til svar at det var min mening. Jeg syns de glemmer at de har med mennesker å gjøre, og at de fleste tross alt er ærlige. Inntil det motsatte er bevisst så bør de behandle oss med respekt og som mennesker.
Måtte bare få det ut......  
Sist redigert av Jessica : 23-11-07 kl 23:23.
|