Sv: NAVs måte å skrive brev på ...
Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.
Når jeg jobbet 5 timer så skrev jeg fem timer. Det var det jeg fikk beskjed om fra NAV.
Sa du selv i fra om at du skulle jobbe som lærer? Ofte er det jo slik at spørsmålet man stiller påvirker hvilket svar man får. Hvis du har stilt et generelt spørsmål om hvordan timer skal føres, så får du det generelle svaret. Dersom du sier hva du skal jobbe som vil du få svar på om det er spesielle regler for ditt yrke.
Dersom du skal påvise feilinformasjon, så er dette et viktig punkt. Det er fordi det i brosjyren som orienterer deg om dine rettigheter og plikter er informert om at det er spesielle regler for føring av timer for bl.a. lærere.
Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.
Det var ikke akkurat noe vi lærte på lærerskolen. Dette du nevner her altså.... Må visst erfare det den harde veien jeg da..... Må betale 7800 kr. tilbake til NAV... surt....
Du sier at du vil betale tilbake det du har fått for mye, men at du ikke vil ha på deg at du er en svindler. Men, hele poenget er rett og slett at det ikke har noen betydning i saken din - fordi beløpet mer så lite, så er eneste konsekvens er at du må betale tilbake. Det eneste som blir sagt i et sånt vedtak er at man har funnet grunnlag for å kreve beløpet tilbake og vurderingen som ligger til grunn er at du enten har forstått (har opptrådt forsettelig) eller burde ha forstått (opptrådt uaktsomt) at du skulle ha ført flere timer på meldekortet og at du har fått for mye penger fra NAV. Burde ha forstått påstanden hviler på at du er informert i brosjyren om dine rettigheter og plikter.
Det betyr at det ikke har noen hensikt å klage på vedtaket dersom du mener du skal betale tilbake, men at du ikke liker ordlyden. Dersom du klager må du klage på grunnlaget for tilbakekreving; nemlig om du forsto eller burde forstått hvordan meldekortet skulle føres.
Som du ser, så er det tilstrekkelig for NAV å påvise uaktsomhet, slike saker hviler ikke på om du har opptrådt forsettelig.
|