Sv: Gir man julegaver uten å avtale?
Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.
Jeg er nok generelt i mot at folk handler så mye. Skulle virkelig ønske at julen ikke handlet om å få mest mulig ting. Så jeg hadde nok ikke tatt initiativ til dette selv. Men jeg hadde nok ikke reagert om jeg ikke syntes det var så tydelig at det var forventet at jeg skulle gi noe også. Det handler liksom ikke om giverglede lenger da, men mer utveksling av ting.
Syntes julen har blitt .. ja.. småkvalm.
Jeg er veldig lite materialistisk.. har kanskje noe med det å gjøre.
Jeg merker at jeg tenker helt motsatt. Det er når man må avtale alt, dvs "jeg kjøper ikke til deg hvis jeg ikke er sikker på at du kjøper til meg", og når man til og med avtaler prisnivå, at jeg syns det handler om utveksling av ting, og blir lite "juleglede".
Så lenge du går ut og kjøper gaver tilbake, så er du jo med på å holde spiralen i sving. Slutt med det, hvis du mener det du sier. Så får du stå der en jul og ta i mot og takke og smile, og neste år har de andre skjønt det. Eller så får du ta det opp i september og si at du ikke ønsker julegaver.
Andre gir jo ikke gaver for å sette deg i knipe. De gir enten fordi de rett og slett ønsker å gi, eller fordi de tror at du forventer det.
|