Sv: Om julegavenes innhold
Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.
Jeg ville synes det var veldig ok å få ny kjøkkenstol til jul. Vinterdress også. Det ville også ungene mine. De svømmer i leker og stæsj, og i hvert fall Storesøster ønsker seg ingenting. De har fått vinterdresser til jul et år, fra besteforeldrene, og ble overlykkelige. Pysjamaser ville også bli veldig godt tatt i mot. De er i all hovedsak glade for alt de får, eller har i hvert fall vært det så langt.
Jeg hadde blitt glad for dørmatte også. 
Signerer i hvert fall dette. Jeg vil gjerne helst ha ting vi får bruk for, og både dørmatte og kjøkkenstoler hadde blitt godt tatt imot.
Jeg blir egentlig litt sjokkert over at det skal være feil å gi ungene nyttige ting til jul. Hvor bortskjemte skal de bli da? Skal de bare lesses ned med plast og dill fordi man er kjip og gnien ved å gi nyttige gaver? Hvis ungene ikke kan få ting de trenger, står jo bare de tingene de ikke trenger igjen. Jeg synes det bare er sløseri og bortkastet tøv å fylle barnerommene med unyttig ræl som barna knapt gidder å bruke etter at den første spenningen har lagt seg. Hvis det er overforbruk og kjøpehystri som er problemet så er det vel rælet og ikke de nyttige tingene som en bør gå løs på, eller?
Jeg er i hvert fall glad for at barna mine skjønner at nyttige ting også er fint å få. Og at det ikke bare er å kjøpe og kjøpe hele tiden. Selvfølgelig, hvis barna virkelig trenger noe, kjøper vi det utenom jul og bursdag, men om HE trenger ny sykkel eller JC nye ski, så sier vi til dem at de får ønske seg det til jul/bursdag, og kanskje de er heldige og får det da. De har ikke vondt av å gå og glede seg, håpe og ønske noen uker, selv om kanskje den gamle sykkelen er litt liten, eller skiene litt korte. Guttene mine pleier å bli glade for både sengetøy, håndklær, klær, toalettsaker og sportsutstyr. De skriver det selv opp på ønskelistene også, sammen med ønsker om leker, filmer og spill. Så kan de som skal gi gaver velge selv. I fjor fikk de sengetøy med planetene på, truser og trøyer med Batman og Spiderman, og de fikk store badehåndklær med navn på. De gavene er nok de som har vært mest i bruk, og som de absolutt har vist størst glede over å eie gjennom året. Pirates-bilbanen, som sto øverst på ønskelista, og som HE fikk av besteforeldrene, ligger stuet ned i en skuff, og jeg tror ikke den har vært i bruk de siste ti månedene.
En liten en om tripp trapper til slutt:
Forleden dag klarte mellomsten å ødelegge den eldgamle loppe-tripp trapp-stolen sin. Det første han sa da var: "Å nei, jeg har jo sendt ønskelista mi allerede."
|