Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-08, 21:00   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

85 prosent tar abort ved Downs syndrom

Sitat:

I alt ble det registrert 107 tilfeller av Downs syndrom her i landet i 2005.
52 gravide fikk vite at fosteret hadde Downs syndrom, og 44 av disse tok abort, en andel på 85 prosent, skriver Stavanger Aftenblad.

Til tross for at flere tar abort når de får kunnskap om at fosteret har Downs syndrom, fødes det mellom 50 og 60 barn med Downs hvert år – om lag like mange som før teknologien gjorde det mulig å finne ut om et foster hadde Downs. Årsaken til dette kan være at mødrenes gjennomsnittsalder øker.

– De fleste som får barn med Downs syndrom, vet ikke at de bærer på et foster med en slik tilstand, sier Lorentz Irgens, avdelingsdirektør ved medisinsk fødselsregister.

Kvinner over 40 år som fikk vite at fosteret hadde Downs, tok uten unntak abort.

– I denne gruppen er antallet aborter ved fosterskade oppe i hundre prosent, sier Sturla Eik-Nes, seksjonsoverlege ved Nasjonalt senter for fostermedisin.

Han forteller at 30 års erfaring innen fostermedisin har lært ham at de som velger å fjerne et foster med kromosomfeil, er glad for det.

– Men også de som får et barn med Downs syndrom, blir lykkelige med sitt barn når det fødes, sier han. (©NTB)

Hentet fra abcnyheter.no, men har vel stort sett vært publisert over alt.

Jeg får meg til å undres hvorfor kvinner som er 40 +, uten unntak tar abort ved Downs.

Selv aner jeg ikke hva jeg ville gjort om det ble påvist Downs på UL, for meg personlig er det på mange måter ikke aktuelt med abort, men samtidig er det ikke en situasjon det går an å tenke seg til, mener jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.