Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-08, 10:19   #14
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det forkastelig å laste ned musikk eller filmer fra nettet?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Folks rettsoppfatning er et veldig ullent begrep som brukes når jussen virker uforstålig på enkelte. For å tillegge ens egne meninger strørre vekt, bruker man begrepet folks rettsoppfatning i stedet for min rettsoppfatning. I denne saken er min rettsoppfatning i strid med de som mener det nærmest er en rettighet å laste ned gratis. Skal folks rettsoppfatning ha noen mening må det innebære at man snakker om flertallet, og selv om det er mange som laster ned ulovlig er dette tross denne gruppen i mindretall.

Jeg har ikke sagt noe om at det er en rettighet å laste ned gratis, jeg snakker generelt. Akkurat når det gjelder nedlasting av musikk har jeg inntrykk av at folk generelt sett (utrolig nok mener jeg her generelt sett, det er ikke min private mening, men det er selvfølgelig min private oppfattning) er ganske lunkne, på samme måte som de er ved mindre lovbrudd (kjøre for fort, brenne hjemme etc). Mener du at min oppfattning er feil og at "folk flest" mener det er mye mer alvorlig enn jeg skisserer her?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia

Å snakke om sivil ulydighet i en sak hvor noen ønsker å la være å betale for et produkt er en hån mot hva sivil ulydighet forbindes med.

Nettopp derfor presiserte jeg at jeg ikke tenkte på denne konkrete saken. Jeg reagerte på utsagnet ditt om at: "Det er ulovlig, og med hvilken rett kan man overse lover man ikke liker?" - jeg kan komme på en mase eksempler der man overser lover man ikke liker, jeg oppfattet utsagnet ditt som mer generelt enn det tydeligvis var.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:09.