Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Jeg regner med at det har litt med hvilken yrkesbakgrunn man har og litt med hvor "flink" man er til å gjennomskue forskjellsbehandling og hersketeknikker for hva det er, og dessuten hvor dyktig man er til å hev(d)e seg over dem.
Og så har det litt med hvor man jobber også. Jeg har vridd hjernen min flere ganger over dette - dette er jo ikke første gang spørsmålet kommer - og jeg kan ikke huske å ha opplevd noe negativt/uheldig på grunnlag av kjønn i jobben min. Et par av mine (litt eldre) kvinnelige kolleger er av typen som "alltid" tar ansvar for at det er rene kaffekopper eller at det blir kjøpt inn blomster; jeg er ikke sånn og blir heller aldri bedt om å gjøre det. Jeg har aldri blitt kalt "lille venn" (det ville falt på sin egen urimelighet ) eller blitt antastet eller klådd på, jeg har heller ikke opplevd at sjefer eller kolleger har hørt mindre på meg enn på mine mannlige kolleger, eller har gitt meg enklere eller kjedeligere oppgaver. Og jeg tror jeg er bevisst nok på denslags til at jeg ville fått det med meg. Jeg har dessuten knapt kontakt med "utenverdenen" (kunder, klienter og denslags), så jeg har ikke fått noen kommentarer fra "teite middelaldrende mannfolk" den veien heller.
Det året jeg jobbet et annet sted opplevde jeg heller ikke noe slikt (det kan nok også henge sammen med at jeg jobbet som webredaktør, og var omtrent den eneste der med noen som helst IT-kompetanse, i tillegg til at webredaktøren jeg vikarierte for også var en dame og veldig flink).