Hvordan tolket dere Det femte barnet av Doris Lessing?
Nå har jeg akkurat lest ut Det femte barnet av Doris Lessing, det stod noe i en tråd her inne som gjorde at jeg ble nysgjerrig på denne boken.
Når boken er ferdiglest sitter jeg igjen med det store spørsmålet; hvorfor skrev Doris Lessing denne grusomme boken? Jeg har googlet litt og sett at noen tolker den som historien om et funksjonshemmet barn, i såfall er det en lite pen historie som ikke peker på noen løsning, jeg leste den ikke slik. Andre leser den som histoiren om pur ondskap i mennesket, slik ondskap psykologer nekter for at fins.
Jeg tenkte hele veien at boken er skrevet i mikroperspektiv for å sette lys på noe større og mer universelt. At Ben er en slags test på sivilisasjonsnivået i samfunnet. Fordi Harriet er et sivilsert menneske må hun redde Ben selv om hun skjønner at han vil ødelegge henne og resten av familien hennes.
Det stod noe i et invervju med Lessing om at hun hadde vært på besøk i en afganske flyktningleirer i Pakistan på slutten av 80-tallet da boken kom ut. Har det noe med dette å gjøre?
|