Din strategi med denne gutten? (mat)
Jeg har lest deler av tråden om "kresne unger og usunn mat". Jeg trenger konkrete tips på hvordan jeg kan gå fram med min snart 4år gamle gutt! Hvordan ville du gjort og får han dekket det kroppen hans trenger? Jeg ser at mange har det mye verre enn meg i forhold til hva barna spiser men jeg trenger altså konkrete råd for å få i gutten min litt mer mat.
Han er høy og veldig tynn. Beina ser ut som pipestilker og vi ser ribbeina hans. Han blir også fort blå rundt munnen. Han er sjekka av lege og feiler ingenting.
Tenk deg at du skulle bli fostermor for dette barnet eller noe slikt. Han har ingen traumer osv. Men hvordan ville du gått fram for å "omvende han"?!!
Det han liker er: pølse, kjøttdeig/karbonadedeig, Fiskepinner, Fiskepudding, Fiskekaker, grandiosa, karbonader, ris, fullkornspasta, potetstappe, havregryn, eple av og til får vi i han noen biter banan eller pære, leverpostei, kaviar og servelat. Det er alt. Forresten så spiser han is og drops. Brød, knekkebrød og flatbrød. Melk!
Før spiste han lapskaus (kokt til stappe med pølsebiter oppi) og kindereggsjokolade. Han spiser absolutt ingenting utenom dette verken sunne eller usunne ting.
Han nekter å ha ting på tallerken han ikke liker. Da spiser han ikke mat. Han nekter å smake på nye ting. Vi har prøvd feks med bær men han tar det kun borti framtennen og sier at han ikke liker. Han ville prøve kake her en dag. Han satt lenge med skeia, tok den opp mot munnen og ned osv. Men han la den bort til slutt og ville ikke ha. Det så ut som om han faktisk hadde lyst å prøve men våget ikke?
Han hadde melke og eggeallergi som liten og brukte nutramigen. Denne melken elsket han!
Vi kommer hjem fra barnehagen kl 16.00. De spiser frokost i barnehagen kl 9 og lunsj kl 13. De får en eplebit ca 15. Han legger seg kl 19. Ofte får de bare en fruktbit når vi kommer hjem og så lager jeg middag til kveldsmat! Altså middagen er kl 18. Kan jeg da si at alle skal spise det som står på bordet? Alle må smake? Hva gjør jeg i praksis når han IKKE smaker? Sender jeg han sulten til sengs pga han ikke spiser det vi har?
Kanskje ikke noe verdensproblem dette her, men jeg ønsker å få i han litt mer mat og sunnere mat. Han liker godt å være med å lage mat men jeg får han ikke til å smake noe som helst. Feks kan jeg spørre om han vil duppe fingen oppi vaniljesausen/kremen for å smake, men nei ikke tale om. Serverer vi lørdagsgodt han ikke liker/har smakt så spiser han ikke. Gir broren alt og ser ikke ut til å bry seg.(ikke det verste da men hvordan få denne ungen til å smake på kylling, kjøtt, fisk, poteter, saus osv?)
Nå håper jeg på gode tips og innspill! Vet forresten noen av dere om han får i seg alt av næringsstoffer med denne maten?
|