Vår i hagen
Sola skinner ute, og det er nesten vårstemning i bartebyen. Før i verden, da vi bare hadde veranda, betydde denne første vårsola at jeg stakk av gårde til Plantasjen og drev litt formålsløs shopping av frøposer og diverse prosjekter som ikke nødvendigvis endte spesielt bra, men målet var i hvert fall å fylle noen krukker på verandaen. 
I år har vi en hel hage, og selv om jeg vet at a) "vårsola" i midten av februar kommer ikke til å vare og b) jeg er ikke utstyrt med såkalte grønne fingre, så merker jeg at jeg får litt behov for å gjøre et eller annet der ute snart. 
Spørsmålet er altså: Hva gjør man i hagen tidlig-tidlig i sesongen? Vi har gress, bærbusker, kirsebærtrær (ganske små/nye), rabarbra, syriner, peoner, roser og en hel del uidentifiserte stauder og vekster. I tillegg har de som bodde her før lagt komposthauger de merkeligste steder, så jeg ser for meg at vi må bruke litt tid på opprydding, rett og slett.
Jeg har slett ingen ambisjoner om striglet plen (uten løvetann) og kantstein og sånt, bare så det er sagt. Men en hage vi kan bruke og kose oss i når sommeren kommer!
Noen som har et godt boktips til hagenoviser, kanskje? :grønn: ( )
|