Kattepine
I hagen vår er det 3-4 katter som har mer eller mindre fast opphold. De er der stort sett hver dag (og sikkert om natten også), og gjør fra seg, graver og sloss litt innimellom. Favorittplass for å tisse er lufteventilene inn til underetasjen på huset vårt, og med noen mindre trivelige konsekvenser for innemiljøet.
Hvis vi hadde vært glad i katter, er det mulig vi hadde sett positivt på disse jevnlige besøkene, men vi liker ikke katter i det hele tatt, og vi liker ikke at huset vårt stinker slik det gjør innimellom. Altså har vi et problem.
Vi bor i et boligfelt/tettbebygget strøk, og det å finne ut hvem som eier kattene er et ganske håpløst prosjekt. Hvis vi ser de, prøver vi å skremme de vekk (rope, kaste vann o.l.) og vi har brukt "Katt-deg-vekk" kjøpt på Felleskjøpet (hjelper et par dager, stinker og koster flesk).
Mannen min er klar for å kaste bensin på kattene, og hadde han hatt en hagle, tror jeg han hadde brukt den. Jeg mener det er eierne som synes det er greit å ha utekatt i tettbebygde strøk som bør få bensin på seg og ikke katten, men de vet vi ikke hvem er (heldigvis for dem...).
Er det noen som har noen gode råd? Og er det fler enn meg som synes utekatter er en uting i byer?
|