Poll: PM-etikette (burde vært flervalgs)
Line*s tråd om bruk av Pm var veldig interessant, og jeg føler nå behovet for en poll presse seg på!
Før dere svarer, er det på sin plass å utdype dette med respons på røde prikker.
Legger merke til at å sende en Pm i etterkant av en rød prikk av flere blir omtalt som "sutring". Det kan det forsåvidt helt sikkert være også. Samtidig tør jeg påstå at om noen kastet et objektvt øye på mine to Pm-er i etterkant av rød prikk, så ville de helst sett et spørsmål og et ønske om å forstå, snarere enn sutring.
Sutring=klaging=uenighet=avvisning av prikken
Spørsmål=ønske om oppklaring=akseptering av prikken
For å illustrere: Jeg har vært i et langt møte, og en av møtedeltakerne kommer bort til meg etterpå og sier "Nå gikk du altfor langt!".
Mange temaer var brakt på bane, mye var blitt sagt - og med mindre en helt spesiell hendelse skillte seg ut, ville det falle meg helt naturlig å spørre "Hvilken uttalelse er det du tenker på?".
Det ville vært usannsynlig at den andre ville sagt: "Nei nå må du slutte å sutre!" og så snudd seg for å gå. Sansynligvis ville jeg fått beskjed om hvilken uttalelse som var støtende, for så ha muligheten til å ta akkurat det til etterretning.
Som regel skjønner jeg hva den røde prikken betyr - men ikke alltid.
Og når jeg først får en rød prikk, så vil jeg gjerne ta den til etterretning - men da må jeg forstå først.
Jeg synes jo selv også at det er fint når mine tilbakemeldinger blir tatt til etterretning, snarere enn blankt avvist.
Mer som trenger oppklaring, tro? Ja, når jeg skriver "kjenner godt", så mener jeg ikke nødvendigvis kjenner IRL - det kan også gjelde de man føler man har blitt ekstra godt kjent med her inne uten at man har møtt dem på "ordentlig".
Må være grundig dette, skjønner dere - for jeg har tenkt å bruke denne pollen som grunnlag for videre bruk av Pm. 
Hilsen Zoë - som påberoper seg en normal grad av høflighet - men som åpenbart ikke hadde noen anelse om at det fantes en egen etikette for Pm-bruk!