Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-08, 11:37   #38
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Noe jeg har vært kritisk til i prosessen med å gi alle barnehageplass er pressing av lokaliteter. I mange barnehagen blir arealet tynt til det ytterste for å få plass. Det det medfører av støyproblemer, dårligere inneklima osv. kan ha konsekvenser for ungene på sikt.

Jepp, slik er det her også. I Oslo ønsker de å bygge barnehager i omtrent hver eneste park som er igjen, og blir dypt indignert når noen protesterer. Jeg syns heller man burde følge opp intensjoner som å tvinge alle store boligprosjekter til å bygge en barnehage for å få lov til å bygge ut. Desverre er dette fulgt opp så dårlig at utbyggere kan trenere og trenere inntil de slipper. Oslo er i ferd med å bli en skikkelig barneuvennlig by, boligprosjekter uten lekearealer, og alle parker gjerdet inn til barnehager.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er nå en gang slik at de som jobber i barnehage, faglært eller ei, i stor grad er kjekke folk med grei vandel. Og de ikke-faglærte i Lilles barnehage er søte, fine folk med genuin omsorg for barn.

Det er de aller fleste dagmammaer også.

Videre er det grenser for hvor galt det kan gå, man har jo et lovverk å forholde seg til.

Det er så artig når folk som har barna i en barnehage som fungerer argumenterer slik. Jeg kan godt komme med en liten liste over "hvor galt det kan gå".

• Personale som ikke evner å ta hensyn til små barns sykdommer og allergier, og dermed omtrent dreper dem.
  • Nytt personale hver uke, som fører til usikre barn.
  • Nytt personale som vil bli kjent før rutiner kommer på plass.
  • Mangel på personale slik at barna ikke får gått ut på en uke.
  • Mangel på personale slik at de ikke legger merke til barn som stikker av.
  • Bydeler som svarer at man bør være glad man har fått plass når man våger å sette spørsmål om arealet.
  • Bydeler som bygger ut så fort og så dårlig at lokalene går i stykker, og barna må plasseres midlertidig (minst ett år) i nedlagte kontorlokaler med ca 100 m2 hage og kun en sandkasse. Og man har mangel på personale slik at man aldri kan dra på tur.
Jeg kan desverre fortsette i en evighet. Selvfølgelig er ikke utdannet personale nødvendigvis løsningen på alt dette, men det må være mulig å sette spørsmålstegn ved mangelen på helhetlig tankegang ved barnehageutbyggingen uten at man omtrent blir beskyldt for å være mot full barnehagedekning.

Det var verre før, da hadde man 50- 100 barn på en voksen, ingen barnetilpassede møbler, ingen sikkerhetsregler, knapt med leker, lite kos og omsorg. Tro meg. Jeg har nemlig lest gjennom tilsynsrapportene til de få barnehagene/barneparkene som fantes på 1950-tallet. De må ha hatt ganske vondt de foreldrene som etterlot ungene sine der før de gikk på jobb. For selv om samfunnet den gang mente at damer skulle være hjemme, så var det mange som ikke hadde råd eller anledning. Og da var de noen som var heldige og fikk ha barnet i en skrekkelig park, de fleste måtte sende ungene på barnehjem. Gamle dager, dere. Det var tider! :rørt.

Og så da? Hva har gamle dager med saken å gjøre? Skal man finne seg i dårlige tilbud bare fordi noen en gang i tiden har hatt det verre? Jeg skjønner virkelig ikke vitsen med det avsnittet ditt. Det mangler logikk.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er veldig synd at det ikke har blitt gjort mer for rekruttering av førskolelærere og at ikke førskolelæreryrket blir løftet mer fram. Jeg er ikke interessert i barnehage uten pedagogisk personale. Det er nettopp denne kompetansen som får meg til å ville ha barna i barnehage. Jeg synes ikke barnehagen skal være en oppbevaringsplass. Det er viktig med full dekning, men jeg synes ikke det skal gå på bekostning av barnas helse og jeg synes det bør gjøres mye for å få kvalifisert personale på plass fort som svint.

Nettopp.

Sist redigert av Tallulah : 28-04-08 kl 12:32.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.